Wolfgang Müller

Wolfgang Müller (geb. 1957, Wolfsburg, BRD) studierte 1980 - 85 an der Hochschule der Bildenden Künste, Berlin.1980 gründete er die Punk-Kunst-Band Die Tödliche Doris. 1982 war er Herausgeber des Buches "Geniale Dilletanten". Seit 1990 besucht Müller Island, 2001 gründete er das erste private Goethe-Institut in Reykjavik - aus rechtlichen Gründen musste er es noch im selben Jahr in "Walther von Goethe-Foundation" umbenennen.

Solcherart Missverständnisse reizen Müller seit den Anfängen der Tödlichen Doris. Gerade Uneindeutigkeiten und Dissonanzen in als abgeschlossen gesetzten Identitätskonzepten sind immer wieder Thema seiner Arbeiten. Auch arbeitete er häufig zu kulturellen und historischen Aspekten der Natur. So rekonstruierte er in der Arbeit "Séance Vocibus Avium" 2008 die Stimmen ausgestorbener Vogelarten. 

2013 erschien von ihm "Subkultur Westberlin 1979 - 89. Freizeit" (Philo Fine Arts). Zuletzt veröffentlichte er beim Bayerischen Rundfunk 2016 das Hörspiel "Intervallum - Eine Hommage an die Pause".

Works

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Freier Zusatzpunkt

But I must explain to you how all this mistaken idea of denouncing pleasure and praising pain was born and I will give you a complete account of the system, and expound the actual teachings of the great explorer of the truth, the master-builder of human happiness. No one rejects, dislikes, or avoids pleasure itself, because it is pleasure, but because those who do not know how to pursue pleasure rationally encounter consequences that are extremely painful. Nor again is there anyone who loves or pursues or desires to obtain pain of itself, because it is pain, but because occasionally circumstances occur in which toil and pain can procure him some great pleasure. To take a trivial example, which of us ever undertakes laborious physical exercise, except to obtain some advantage from it? But who has any right to find fault with a man who chooses to enjoy a pleasure that has no annoying consequences, or one who avoids a pain that produces no resultant pleasure?

On the other hand, we denounce with righteous indignation and dislike men who are so beguiled and demoralized by the charms of pleasure of the moment, so blinded by desire, that they cannot foresee the pain and trouble that are bound to ensue; and equal blame belongs to those who fail in their duty through weakness of will, which is the same as saying through shrinking from toil and pain. These cases are perfectly simple and easy to distinguish. In a free hour, when our power of choice is untrammelled and when nothing prevents our being able to do what we like best, every pleasure is to be welcomed and every pain avoided. But in certain circumstances and owing to the claims of duty or the obligations of business is will frequently occur that pleasures have to be repudiated and annoyances accepted. The wise man therefore always holds in these matters to this principle of selection: he rejects pleasures to secure other greater pleasures, or else he endures pains to avoid worse pains.

CV

Solo-Exhibition

2018
Ursprung Gebrauch Überhöhung, Bielefelder Kunstverein
Persönlichkeit und System, Stadtmuseum München

2017
Some Places to Read, Richas Digest, Köln
In neuer Pracht, Jacky Strenz, Frankfurt a.M.
Alleinanspruch, mit Nico Joana Weber, Temporary Gallery, Köln

2016
Zwei Arbeiten, Galerie K', Bremen
Inseln der Differenz, Kjubh Kunstverein, Ebertplatz Köln

2015
Einer unter Vielen, Jacky Strenz, Frankfurt a.M.

2014
Die autogerechte Stadt. Ein Weg aus dem Begriffs-Chaos, Galerie K', Bremen

2013
Bunker-Erfahrung, kjubh, Köln

2012
Wenn Gesinnung Form wird / Verflechtungen, Sprengel Museum, Hannover
Spot-Specific, mit Stef Renard, Galerie 52, Folkwang UdK, Essen
UN City, Wien, AT

2010
Projektraum Mikro, Düsseldorf
2009
It was the Streets that raised me, Streets that paid me, Streets that made me a Product of my Environment, mit Andrzej Steinbach, HGB Leipzig

2008
Vierten Grades, mit Daniel Niggemann, Fotofolgen / Galerie der HfbK Hamburg

Ausstellungsbeteiligungen (Auswahl)

Kunstpreis der Böttcherstraße in Bremen, Kunsthalle Bremen
1938. Geburtstagsfest mit Gästen, Sprengel Museum Hannover


2017
Arbeiten gehen. Eine Ausstellung der Galerie BRD, Galerie Jahn und Jahn, München
The Photographic I - Other Pictures, S.M.A.K., Ghent
Global Players, Biennale für aktuelle Fotografie, Kunstverein Ludwigshafen
Asymmetrische Architexturen, Kunstverein für die Rheinlande und Westfalen, Düsseldorf
New Positions, Förderkoje mit Galerie Jacky Strenz, Art Cologne, Köln

2016
In Deutschland reloaded (II), Galerie Kicken, Berlin
Von den Strömen der Stadt, Museum Abteiberg, Mönchengladbach
Dokumentarfotografie Förderpreise der Wüstenrot Stiftung, Museum für Photographie, Braunschweig